INDUSTRIALIZACJA GLIWIC XIX - XX W.
Gliwicki Port Lotniczy


Gliwickie lotnisko w obecnym miejscu zostało zbudowane na polach w kierunku Bojkowa w 1916 na polecenie niemieckich władz wojskowych. Zajmowało powierzchnię ok. 117 ha. Zbudowano tam 8 hal samolotowych w tym 2 hangary o konstrukcji metalowej, stację kontroli silników oraz budynek administracyjny. W późniejszym okresie powstały jeszcze budynki takie jak kasyno oficerskie, budynek sztabowy, mieszkania oraz pomieszczenia szkoły lotniczej. Mimo nałożonych przez zwycięskie mocarstwa ograniczeń, władze wojskowe 17 kwietnia 1919 zaproponowały wykorzystanie terenu byłego lotniska w Gliwicach dla utworzenia pasażerskiego lotniska dla linii Gliwice-Wrocław. Budynki zburzone po wojnie odbudowano, doprowadzono wodę i elektryczność. Doprowadzono linię kolejową i założono pocztę. Krótko przed oddaniem lotniska do użytku, zbudowano jeszcze prowizoryczny dworzec lotniczy i stację meteorologiczną. W 1924 zbudowano nowoczesny jak na owe czasy hangar z wrotami o szerokości 35 m dla przyjęcia największych samolotów, wraz z przyległymi pomieszczeniami jak: warsztat naprawy samolotów, magazyn oraz pomieszczenia administracyjne, Całość o wymiarach 35 × 40 m. W 1925 z inicjatywy generalnego dyrektora zakładów Schaffgotscha Wernera utworzono spółkę akcyjną (AG). W tym też roku powstało Towarzystwo Lotnicze. Regularne loty z lotniska rozpoczęły się w 1 maja 1925 na trasie do Berlina z przerwą we Wrocławiu, następnie Gliwice-Wrocław-Lipsk. Gliwice otrzymały, jako pierwsze w całej prowincji, prawo przeprowadzania kursów szybowcowych w części praktycznej i teoretycznej oraz przeprowadzania egzaminów. 21 kwietnia 1927 otwarto linię Gliwice-Brno-Wiedeń, którą zamknięto w 1929 z powodu okrojenia dotacji państwowych mimo, że była bardzo dochodowa - lot trwał 2 godz.). Z czterech tras z Gliwic: Gliwice-Wrocław-Berlin, Gliwice-Jelenia Góra, Gliwice-Wrocław-Szczecin oraz Gliwice-Wiedeń utrzymała się jedynie pierwsza.





EMITENT:     Gliwicki Klub Kolekcjonerów
DATA:     2020