INDUSTRIALIZACJA GLIWIC XIX - XX W.
Linia kolei wąskotorowej Gliwice-Trynek - Rudy Raciborskie


Pierwszy odcinek linii (Gliwice Trynek – Rudy) został otwarty 25 marca 1899. Od stacji Gliwice Trynek poprowadzono również odcinek toru do ulicy Dworcowej w centrum miasta, który później posłużył jako połączenie linii z siecią tramwajową (po połączeniu linia tramwajowa kończyła się na stacji Gliwice Trynek). W niewielkich miejscowościach leżących na trasie zbudowano małe stacje kolejowe. Dzięki nowej linii Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice oraz Rudy uzyskały połączenie z dużym miastem, jakim były Gliwice. W 1906 połączono linię z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi, oddając do użytku odcinek z Gliwic Trynku do stacji Gliwice Wąskotorowe. 4 listopada 1991 całkowicie zawieszono ruch osobowy, a 31 marca 1992 ruch towarowy, z wyjątkiem odcinka do KWK Gliwice, który przestał funkcjonować z końcem 1993. Od tego czasu jeszcze dwukrotnie miały miejsce na linii przejazdy pociągów specjalnych, aż w 1995 ogłoszono jej zamknięcie. Od tego czasu wiele odcinków linii rozebrano. Wcześniej, 1 marca 1993 decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków całą linię wpisano do rejestru zabytków, a w 2003 wykreślono odcinek Gliwice Śródmieście – Trynek.





EMITENT:     Gliwicki Klub Kolekcjonerów
DATA:     2020