85. ROCZNICA LĄDOWANIA STEROWCA "GRAF ZEPPELIN" W GLIWICACH
Głośna podróż Grafa Zeppelina dookoła świata w 1929 r. sprawiła, że stał się on najsłynniejszym (obok późniejszego sterowca LZ 129 Hindenburg) sterowcem spośród wszystkich zbudowanych w XX wieku.
Podróż podjęta 15 sierpnia 1929 r. zakończyła się 4 września 1929 r., po 20 dniach, 4 godzinach i 14 minutach lotu, podczas którego pokonano 34.200 km, a każdy z 20 pasażerów sterowca zapłacił ponad 40.000 marek,
by stać się uczestnikiem tego historycznego wydarzenia.
Pierwszy lot sterowca Zeppelin odbył się nad Gliwicami 17 października 1929 r. Był to lot Bałkańsko-Śląski na trasie Fredrichshafen – Wiedeń – Belgrad – Bukareszt – Sofia – Hermannstadt –
Kronstadt – Budapeszt – Wrocław – Legnica – Opole – Bytom – Gliwice – Friedrichschafen.
Następny lot miał miejsce w dniach 5 – 6 lipca 1931 r. na trasie Friedrichschafen – Gliwice. Sterowiec zawisł nad płytą lotniska o godz. 17.45.
Po obniżeniu pułapu poniżej 100 m wyłączono na chwilę silniki po czym uruchomiono je ponownie i sterowiec wykonał krótki lot ponad Gliwicami.
Po powrocie nad lotnisko, wywieszono flagę sygnalizującą rozpoczęcie podejścia do lądowania. Zeppelin zniżył lot i rozpoczął lądowanie, kierując – zgodnie ze sztuką prowadzenia sterowców –
dziób sterowca ku płycie lotniska i opuszczając dodatkowy balast z kadłuba. Zeppelin osiadł miękko na lotnisku. Manewr trwał dokładnie 5 minut i zakończył się o godz. 18.00.
Dokładnie o godzinie 18.35 włączono silniki i Graf Zeppelin, zwalniając balast wodny i po odrzuceniu lin cumowniczych rozpoczął lot ku górze.
Po opuszczeniu Gliwic, sterowiec wykonał lot nad okręgiem przemysłowym Górnego Śląska, by ostatecznie, około godziny 19.30, wziąć kurs na Friedrichshafen, do którego przybył 6 lipca 1931 r., o godzinie 5.34.
EMITENT:
Gliwicki Klub Kolekcjonerów
DATA:
2016